Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, November 20, 2012

Bandung, warganya saling faham memahami


Empat hari bergerak di atas jalanraya di Kota Bandung, sudah dapat melihat resam warga kota tersebut. Kota Bandung terletak di tanah tinggi pergunungan, udaranya lebik sejuk, terutamanya di waktu malam.

Terletak di atas kawasan pergunungan, tanah ratanya sangat terhad, kebanyakan jalanraya di kota Bandung sempit-sempit dan berbukit. Tidak ada kelihatan blok atau bangunan rumah-rumah kedai seperti Bandar di Malaysia. Kedai dibina atas tanah-tanah lot di sepanjang jalan. Setiap kedai mempunyai bentuk senibina tersendiri dan unik.

Tidak banyak bangunan pencakar langit di sini. Oleh kerana jalanrayanya sempit, kesesakan lalulintas atau trafik jem atau disebut ‘macet’ di Bandung adalah merupakan perkara biasa di sini, tanpa mengira waktu. Dan sudah tentulah lalulintas menjadi lebih sesak di waktu warga Bandung hendak pergi dan balik kerja.

Sebelum sampai di Bandung, saya bayangkan jalan-jalanrayanya penuh dengan kereta buruk-buruk atau kereta lama yang uzur. Tetapi sangkaan saya itu tidak betul, sebaliknya banyak kereta baru, bersaiz besar (MPV) memenuhi jalan-jalanraya di Bandung. Kereta Kijang (Unser), Inova dan Avanza adalah kereta yang paling banyak di jalanrayanya.

Pengangkutan Angkut Kota yang merupakan pengangkutan awam kota Bandung yang sangat popular, membawa penumpang ke merata tempat, cepat dan cekap, sangat sesuai dengan keadaan jalanraya kota Bandung yang sempit dan berbukit-bukit. Kebanyakan kenderaan Angkut Kota ini menggunakan MPV Kijang (Unser).

Jalan-jalanraya di pinggir Kota Bandung jarang ada kemudahan lampu trafik, tetapi warga Bandung sudah biasa dengan keadaan jalanraya tanpa lampu trafik. Apabila kereta yang hendak keluar dari simpang untuk masuk ke jalan utama, pemandu tidak perlu menunggu keadaan jalan lengang dari kedua-dua arah untuk melintas masuk ke jalan utama. Pemandu hanya perlu bergerak perlahan masuk ke jalan utama dan secara sepontan pemandu-pemandu kereta dari kedua-dua arah di jalan utama akan memperlahankan kenderaan mereka untuk memberi laluan kepada kereta yang keluar dari simpang.
 

Kalau di Malaysia, kereta yang keluar dari simpang untuk masuk ke jalan utama terpaksa menunggu kereta-kereta di jalan utama dari kedua-dua arah lengang, barulah boleh melintas masuk ke jalan utama. Tetapi di Bandung, tidak boleh buat begitu kerana jalanrayanya sentiasa sesak dan susah untuk mencari keadaan yang lengang.

Di sinilah saya nampak, warga Bandung mempunyai sikap saling memahami antara satu sama lain. Mereka sabar menghadapi kesesakan lalulintas, tidak mementingkan diri sendiri, tidak lokek untuk memberi peluang kepada orang lain.

Di tempat-tempat letak kereta dan di sesetengah simpang,  ada orang yang menjaga untuk mengaturkan atau menguruskan kereta yang keluar masuk supaya bergerak lancar, keadaannya seperti polis trafik yang tidak rasmi. Setiap pemandu akan membayar 2000 rupiah (60 sen) kepada mereka atas perkhidmatan itu. Bagaimana mereka dapat pekerjaan itu dan siapa yang patut bekerja di tempat itu, dan bagaimana mereka membahagi-bahagikan tempat itu sesama mereka, tidaklah saya tahu. Tetapi saya tidak nampak mereka berebut untuk melakukan kerja itu, seperti sudah ada persefahaman antara mereka.

Sepanjang empat hari saya bergerak di atas jalanraya di Kota Bandung, saya tidak nampak berlaku pelanggaran antara kenderaan atau kemalangan (accident) walaupun kereta yang berada di atas jalanraya sangat banyak dan jalannya sempit. Ini menunjukkan sikap pemandunya yang sangat berhati-hati, mahir dan cekap memandu.

Mungkin empat hari adalah terlalu singkat untuk mendapat peluang melihat berlaku insiden pelanggaran atau kemalangan. Tetapi setelah melihat kepada kebanyakan kereta-kereta di kota ini, memang saya tidak nampak sebuah kereta pun yang ada kesan calar dan kemek, ini tambah meyakinkan saya, memang jarang sangat berlaku insiden pelanggaran dan kemalangan di kota Bandung ini.

Apa yang saya lihat di jalanraya adalah juga mencerminkan resam, sikat dan tabiat warga Bandung itu sendiri. Mereka mempunyai hubungan erat dan akrab antara satu sama lain, tidak mementingkan diri sendiri dan saling faham memahami.

Bagaimana budaya atau amalan sebegini dapat dibentuk dalam masyarakat di Bandung? Adakah sebab mereka mempunyai etnik yang sama iaitu majoritinya adalah etnik Sunda. Atau adakah mereka mendapat pendidikan di sekolah yang sama yang mempunyai falsafah yang sama?
 

Inilah pemandu (supir) yang telah membawa saya dan keluarga selama empat hari berjalan-jalan di sekitar Kota Bandung. Dia mahir dan cekap memandu, dedikasi dengan kerjanya, menepati masa, sangat suka membantu. Beliau boleh dihubungi melalui nombor telefon +6281321281112.
Sambungan akan datang, Bandung, warga yang rajin.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com