Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, November 25, 2008

AAM, tidak seperti yang saya harapkan.


Bila kenderaan kita terlibat dengan kemalangan, kita sangat mengharapkan ada pihak yang akan menguruskan kenderaan kita itu supaya dapat ditunda ke bengkel tanpa dikenakan apa-apa bayaran dan dihantar ke bengkel yang berkelayakan untuk dibaiki dan dapat menguruskan tuntutan insuran untuk kita.

Itulah perkhidmatan yang saya harapkan dari AAM bila saya melanggan perkhidmatan mereka. Tetapi selepas kenderaan saya terlibat dengan kemalangan di lebuhraya PLUS berhampiran kawasan Pagoh pada 22 November 2008 yang lalu, barulah saya sedar AAM tidak dapat memberi khidmat yang seperti mana yang saya harapkan itu.

Mungkin sebab itu jugalah kenapa tidak semua pemilik kenderaan bermotor berminat untuk melanggan khidmat AAM atau yang seumpamanya.

Mungkin pada fikiran sesetengah orang, kalau setakat hendak menukar bateri kereta sahaja tak perlulah untuk mendapatkan khidmat AAM.

Terma dan syarat yang dipamerkan pada kertas hebahan dan iklan syarikat yang memberi khidmat kepada orang ramai selalunya terlalu kabur, sukar difahami dan banyak perkara-perkara yang tersembunyi. Pelanggan hanya tahu keadaan yang sebenar bila tiba masa menggunakan perkhidmatan mereka.

Bila sampai masa kita memerlukan khidmat mereka barulah kita tahu khidmat yang mereka tawarkan itu tidaklah seperti mana yang kita bayang dan harapkan.

Dari pengalaman saya yang terlibat dengan kemalangan tempoh hari, AAM hanya mampu menghubungi bengkel yang berdaftar dengan AAM yang terletak berhampiran dengan tempat berlaku kemalangan itu, selebihnya kitalah kena berbincang dengan pihak bengkel tersebut bagaimana kenderaan kita yang rosak itu hendak diuruskan. AAM tidak akan menanggung apa-apa kos.

Secara peribadi saya tidak nampak kelebihan yang ketara untuk menggunakan perkhidmatan AAM terutamanya ketika kenderaan kita mengalami kemalangan. Sedangkan di waktu berlaku kemalanganlah yang kita sangat-sangat memerlukan pertolongan tanpa dibebani masalah kewangan.

Dari pengalaman yang saya alami itu,rasanya tidaklah perlu sangat untuk kita melanggan khidmat AAM atau perkhidmatan yang seumpamanya. Sebaliknya, perkara yang sangat penting yang perlu ada semasa anda memandu kenderaan ialah nombor-nombor telefon semua bengkel yang berkelayakan di seluruh Negara. Jika berlaku kemalangan, kita hanya perlu menghubungi bengkel yang paling hampir dengan merujuk kepada senarai bengkel yang kita ada itu.

Mungkin para pembaca blog ini ada mengalami keadaan yang sama dan telah mengetahui bengkel-bengkel yang beretika dan professional yang boleh diharapkan untuk membantu kita. Mungkin anda dapat berkongsi pengalaman tersebut dan dapat meninggalkan nombor telefon bengkel-bengkel yang boleh membantu kita di waktu kemalangan.

Sila catitkan nombor telefon bengkel tersebut beserta kawasannya di dalam ruang komen, moga sumbangan dari anda itu dapat memberi pertolongan yang sangat berharga kepada pengguna-pengguna kenderaan yang lain. Jasa baik anda itu, Allah sahaja yang akan membalasnya, insyallah.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com