Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, July 27, 2007

Malaysia Negara Islam?

Apalah ada pada nama, mungkin sebab itu Timbalan Perdana Menteri Datuk Najib tidak mahu melayan pihak-pihak yang ingin membincangkan soal Malaysia sebagai ‘Negara Islam’.

Kehidupan kita adalah ditentukan oleh kita sendiri dan masyarakat di sekeliling kita. Samada kita hendak labelkan negara kita sebagai negara Islam atau tidak, ianya bukanlah sesuatu boleh mempengaruhi kehidupan kita.

Bila Datuk Najib mendakwa Malaysia sebagai negara Islam, apakah kehidupan orang-orang bukan Islam akan terjejas dan akan berubah dari keadaan sebelumnya? Saya fikir tidak ada apa yang akan berubah, mereka akan terus menjalani kehidupan seperti yang biasa mereka lakukan hari-hari.

Lainlah kalau dakwaan Datuk Najib itu menyebabkan kehidupan kita terganggu, memang ada alasanlah untuk kita mempersoalkannya.

Oleh kerana dengan label yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin yang tertentu itu tidak akan mengubah kehidupan kita maka sebab itulah mereka tidak mahu melayan perbincangan-perbincangan yang berkaitan dengannya. Kalau dibincangkan pun ia hanya akan membuang masa dan boleh menyentuh sensitiviti kaum.

Tentulah janggal kalau Malaysia sebagai pengerusi pertubuhan OIC tetapi bukan negara Islam. Untuk menjadi anggota kepada OIC mestilah terlebih dahulu negara kita dilihat sebagai negara Islam. Untuk dilihat sebagai negara Islam mestilah ada ciri-ciri yang mereka fikirkan wajar.

Apa yang kita nampak semua negara yang menganggotai pertubuhan OIC mempunyai pemimpin di kalangan orang Islam, mungkin inilah syarat utama untuk diiktiraf sebagai negara Islam.

Negara Turki dan Indonesia sebagai contoh walaupun mereka memegang prinsip sekular dalam bernegara tetap diiktiraf juga sebagai anggota OIC atas sebab pemimpin mereka Islam. Biasanya kalau sesebuah negara itu mempunyai rakyat yang majoriti beragama Islam maka secara logiknya pemimpin mereka pun akan terdiri dari kalangan orang Islam juga.

Sebaliknya sekalipun sesebuah negara itu mempunyai penduduk Islam yang ramai seperti India tetap juga tidak diterima menjadi anggota OIC kerana pemimpinnya bukanlah orang Islam.

Oleh itu apa sangatlah kita hendak bising dengan label negara Islam atau tidak, kerana negara Islam atau tidak itu ditentukan oleh struktur masyarakatnya. Kalau kita suka, kita pun boleh labelkan England sebagai negara Islam, tapi masalahnya takut orang akan ketawakan kita.

1 comment:

jeflita said...

kita janganlah menyentuh tentang isu-isu agama, kerana sangat sensitif bagi mereka yang bukan beragama islam...saya juga tidak suka dengan tindakan sebegini.....cuba kalau agama kamu sendiri kena hina,,,pasti kamu akan merasa terhina kan.............harap isu agama tidak lagi dipersoalkan

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com