Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, December 17, 2007

Demokrasi, suruhanjaya pilihan raya yang adil dan telus belum cukup.

Walaupun antara ciri-ciri yang perlu ada dalam amalan demokrasi mesti mempunyai sebuah badan suruhanjaya pilihan raya yang adil dan telus, sebenarnya banyak lagi perkara-perkara lain yang menjadi syarat yang perlu dipenuhi untuk menjadikannya sempurna.

Demokrasi yang sempurna lebih dari sekadar memberi hak kepada rakyat membuang undi dalam peti undi seperti yang disangkakan oleh banyak orang, atau sekadar mempunyai badan pengendali pilihanraya yang adil dan telus.

Jauh lebih penting dari itu ialah memberi peluang dan ruang yang sama luas kepada semua calon-calon yang bertanding, tidak kira calon dari parti yang memerintah mahupun calon dari parti pembangkang.

Apa yang kita nampak di negara kita, jentera kerajaan dan media perdana digunakan oleh parti pemerintah menjadi alat kempen kepada parti mereka. Tentulah ini adalah amalan yang amat salah, jentera kerajaan yang dibiayai dari duit rakyat tapi hanya digunakan untuk kempen parti pemerintah sahaja.

Rakyat mahukan pemimpin yang terbaik untuk memimpin mereka, tetapi kalau dengan cara yang diamalkan sekarang apakah dapat dipastikan pemimpin yang terbaik akan terpilih. Kalaulah kebetulan pemimpin yang terbaik itu datang dari parti pembangkang maka sudah tentu rakyat tidak akan dapat maklumat tentangnya kerana tidak ada peluang untuk mendedahkannya secara saksama kepada umum melalui media kerajaan dan media perdana.

Akhirnya rakyat juga yang rugi kerana tidak mendapat pemimpin yang terbaik di setiap kali pilihanraya diadakan.

Yang lebih malang lagi, bukan sahaja parti pembangkang tidak mendapat ruang dan peluang dalam media perdana malah peluang mereka untuk menyuarakan suara mereka dalam media dan saluran lain juga turut dihadkan oleh kerajaan.

Macam-macam peraturan telah dibuat bagi menghadkan suara parti pembangkang dari sampai kepada rakyat. Dengan kata lain parti kerajaan telah menggunakan undang-undang bagi memastikan mereka terus menang dalam setiap pilihanraya.

Apakah kita tidak malu mendakwa negara yang demokratik padahal dari segi amalannya banyak yang tidak demokratik.

Hendaklah kita sentiasa ingat, tujuan kita mengambil sistem demokrasi adalah untuk mempastikan pemimpin yang terbaik sahaja yang akan terpilih, tetapi bukan untuk diexploitasi supaya seseorang pemimpin itu terus menerus terpilih.

Artikel ini pernah juga keluar dalam Malaysiakini.com ruangan Letters.

http://www.malaysiakini.com/letters/76191

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com