Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, November 04, 2009

Royalti minyak, hak rakyat Kelantan bukan hak UMNO

DENGAN pengumuman yang dibuat oleh PM Najib di Parlimen hari ini (4 November 2009) untuk memberi wang ehsan kepada ‘rakyat’ Kelantan mulai tahun depan membawa makna sebagai pengesahan oleh kerajaan BN bahawa adanya minyak telah digali di kawasan negeri Kelantan yang sebelum ini BN cuba berdolak-dalik untuk menafikan hak rakyat Kelantan ini.

Seperti Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak yang layak mendapat royalti hasil minyak bila terdapatnya minyak digali di kawasan negeri mereka, maka tidak ada sebab Kelantan dan Terengganu juga harus mendapat hak yang sama seperti yang dinikmati oleh Sabah dan Sarawak.

Apalah ertinya slogan 1Malaysia kalau peraturan yang dikenakan adalah berbeza-beza atau wujudnya perlaksanaan undang-undang yang ‘double-standard’ mengikut kepentingan kerajaan UMNO.

Kenapa kepada Terengganu dan Kelantan, royalti hasil minyak ini bertukar menjadi sekadar wang ehsan sahaja?

Rakyat Terengganu dan Rakyat Kelantan telah memilih kerajaan mereka sendiri, tidak kiralah kerajaan yang mereka pilih itu adalah kerajaan UMNO atau kerajaan PAS, itu adalah pilihan mereka. Oleh itu royalti hasil minyak itu mestilah diberikan kepada kerajaan yang mereka pilih.

Memang tidak dinafikan Kerajaan Persekutuan juga mempunyai tanggungjawab kepada negeri-negeri yang berada dalam persekutuannya tetapi bukanlah dengan menggunakan wang ehsan ini dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

Kalau royalti minyak yang layak mereka dapat adalah 5 peratus dari hasil minyak yang digali di negeri mereka, 5 peratus yang khusus itu harus dikembalikan kepada kerajaan negeri-negeri ini yang mewakili rakyat mereka. Manakala yang selebihnya 95 peratus lagi itu pula akan dibahagi-bahagi untuk faedah semua negeri-negeri secara adil dalam kerajaan Persekutuan.

Kita kena ingat, royalti minyak ini bukanlah hak UMNO sebagai pemerintah kerajaan persekutuan. Apa yang kita nampak royalti yang ditukar namanya sebagai wang ehsan oleh UMNO itu seperti wang hak UMNO yang digunakan untuk membuat projek atau pembangunan bagi kepentingan mereka di Kelantan dan Terengganu.

Rakyat bukanlah bodoh seperti 10 tahun dulu, apakah UMNO masih tidak sedar lagi akan hal ini?

1 comment:

VASANTARAO APPALASAMY said...

UMNO mempersalahgunakan kuasa politiknya untuk membalas dendam rakyat Kelatan yang rata-rata menyokong pimpinan ulama Tok Guru Nik Aziz...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com