Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, July 05, 2008

Tidak perlu bising-bising, Bersumpah dengan Al Quran sudah memadai.

Tidak ada saksi yang melihat perlakuan liwat Anwar Ibrahim, mungkin berlaku mungkin tidak, hanya Allah sahaja yang tahu.

Kalau ada gambar rakaman videonya seperti yang telah berlaku kepada kes bekas Menteri Kesihatan Chua Soi Lek, maka sudah tentu kita tidak perlu lagi kepada empat orang saksi.

Di masa zaman Nabi dulu, memang tidak ada perakam video, maka syarat utama yang diperlukan di masa itu untuk mengesahkan tuduhan seseorang yang disabitkan dengan kesalahan zina mestilah disaksikan oleh empat orang.

Oleh itu di zaman moden ini, sebagai pilihan selain dari membawakan empat saksi sebagai syarat untuk membuat tuduhan zina kepada seseorang, rakaman video juga boleh dijadikan bahan bukti yang sah untuk mendakwa seseorang atas kesalahan zina atau liwat. Video yang dijadikan bahan bukti itu mestilah disahkan oleh pakar sebagai bukan palsu dan tidak diubah suai.

Di kalangan orang bukan Melayu, persepsi hubungan seks di luar perkahwinan tidaklah merupakan satu kesalahan yang begitu berat berbanding persepsi orang Melayu. Seperti yang telah berlaku pada Chua Soi Lek, pendedahan hubungan seks haramnya yang diikuti dengan pengakuannya tidaklah membuatkan beliau berundur dari jawatan kerajaan dan politik yang disandangnya. Malah semua penyokongnya dan kebanyakan masyarakat Cina tetap setia di belakang beliau.

Beliau hanya melepaskan jawatan hanya bila di nasihat oleh Pak Lah, sebagai menghormati Pak Lah yang menganjurkan Islam Hadhari, tentulah perbuatan seks haram beliau itu tidak selari dengan semangat Islam Hadhari.

Untuk menyelesaikan kemelut kes liwat Anwar pula Dr. Asri Mufti Perlis telah mencadangkan satu penyelesaian yang terbaik dengan cara bersumpah mengikut syariat Islam. Saya dan mungkin ramai lagi orang Melayu yang beragama Islam bersetuju dengan cadangan beliau itu. Rasanya inilah cadangan yang paling tepat untuk penyelesaian kepada masalah ini.

Anwar tidak perlu bimbang kes liwatnya akan menyebabkan dia boleh kalah dalam pilihanraya kecil yang ingin disertainya nanti. Kalau dia tidak pernah melakukan perbuatan liwat, dia boleh membersihkan namanya dengan menjalani acara sumpah yang dicadangkan itu. Sekali dia bersumpah dengan Al Quran atas nama Allah, pasti akan memberi keyakinan kepada orang-orang Melayu untuk terus menyokongnya.

Malah orang Melayu yang selama ini yang masih was-was terhadap diri beliau juga turut akan berubah untuk memberi kepercayaan sepenuhnya dan menyokong beliau kalau beliau berani untuk melakukan sumpah ini.

Tidak perlu timbul soal samada mangsa yang diliwat Saiful Bukhari perlu juga melakukan acara bersumpah ini. Yang penting di sini Anwar perlu melakukan sumpah penafian perbuatan liwatnya untuk membersihkan namanya dan untuk memulihkan keyakinan orang Melayu kepada diri beliau.

Makamah Dunia adalah dikendalikan oleh manusia yang punya banyak kelemahan, kadang-kadang boleh dimanipulasi sehingga orang yang bersalah pun boleh terlepas dari hukuman. Tetapi tidak ada siapa yang boleh lari dari hukuman Makamah Tuhan.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com