Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, August 16, 2007

Suara anak merdeka

Mungkin Wee Meng Chee telah melakukan kesalahan yang agak berat kerana telah mengubah suai lagu Negara Ku yang sepatutnya sentiasa dihormati oleh setiap warga. Apatah lagi lagu itu telah di’rap’kan, yang mana kita tahu lagu rentak ‘rap’ ini dianggap oleh kebanyakan orang sebagai muzik kelas rendah atau ‘under ground music’.

Kalau kita menyorot kembali bagaimana muzik rap ini bermula, ia tercetus dari luahan tidak kepuasan hati anak-anak muda kulit hitam Amerika terhadap layanan yang mereka terima dari warga kulit putih yang mendominan negara mereka.

Mungkin untuk tujuan sama Wee Meng Chee juga telah memilih muzik rentak ‘rap’ ini untuk menyatakan tidak puas hatinya terhadap beberapa polisi kerajaan terhadap kaumnya atau terhadap sikap ‘buruk’ pegawai-pegawai kerajaan yang didominan oleh orang Melayu.

Dan kenapa Wee Meng Chee memilih lagu Negara Ku sebagai asas lagu ciptaannya itu mungkin kerana lagu itu merupakan lambang negara Malaysia, negara di mana dia menjadi warganya. Sudah tentu dengan menggunakan lagu Negara Ku beliau akan mendapat perhatian dari semua rakyat Malaysia, dan perhatian inilah yang memang beliau inginkan.

Mungkin ada sebahagian tuduhan-tuduhannya yang dilemparkan dalam lagu itu ada asasnya. Pepatah ada mengatakan, kalau tiada angin masakan pohon bergoyang. Kadang-kadang apa yang dialami oleh rakyat jelata diperingkat bawah sukar untuk sampai ke peringkat atas sebab-sebab yang tertentu. Atas alasan boleh menyentuh sensitiviti perkauman, sensitiviti agama dan macam-macam sensitivi lagi, suara rakyat yang tidak puas hati terhadap sesuatu perkara terus terpendam dalam hati masing-masing.

Setelah 50 tahun kita merdeka, sudah pasti sebahagian besar rakyat negara ini adalah lahir selepas negara merdeka. Sudah tentu semua anak-anak Malaysia tidak kira kaum merasakan negara ini adalah negara mereka dan mempunyai hak untuk bersuara dan mendapat layanan yang saksama.

Memang betul kita mempunyai kontrak sosial yang telah dipersetujui di masa orang tua kita hendak memerdekakan negara kita ini dahulu. Tetapi untuk generasi sekarang, apakah kontrak sosial itu masih relevan. Kita kena juga melihatnya dari segi nilai kemanusiaan sejagat. Kalau air yang kita jual ke Singapura pada harga tiga sen bagi setiap 1000 liter padu pada tahun 1965, apakah harga itu masih berpatutan dan munasabah di masa ini. Walaupun dari segi undang-undang Singapura tidak salah untuk tidak mengkaji semula harga itu di waktu ini, tetapi dari segi moralnya apakah Singapura boleh dianggap sebagai bertimbang rasa.

Kita boleh saja mengekalkan kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama oleh orang tua kita dahulu tanpa boleh disoal, tetapi kita akan lebih dihormati lagi jika kita bermurah hati kepada semua rakyat untuk mengkajinya semula supaya ia sentiasa menepati keadilan dan tidak ada pihak yang terinaya.

Kita tak boleh selamanya hanya mendengar lagu merdu yang didendangkan oleh UMNO, MCA dan MIC, perlunya juga kita mendengar lagu sebenar dari semua lapisan rakyat yang mungkin tak sedap untuk didengar.

Mungkin Meng Chee kurang ‘patriotik’ kerana mencemar lagu Negara Ku, tetapi rasanya lebih tidak patriotik lagi orang-orang yang mengamalkan rasuah, tidak amanah yang menjadi kegusaran Meng Chee dalam lirik lagunya.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com