Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, August 08, 2007

Apa perlunya kantin di tender setiap tahun?

Telah menjadi kebiasaan kantin-kantin di negara ini terutamanya di pejabat-pejabat kerajaan dan sekolah akan melalui proses tender untuk setiap tahun atau dua tahun sekali. Tujuan asal tender itu memanglah baik, ia dapat menjamin kakitangan dan murid sentiasa mendapat makanan yang lebih baik, lebih sedap dengan harga yang berpatutan.


Tetapi dengan membuka tender bagi setiap tahun atau setiap dua tahun ini tidak kurang juga telah banyak mengundang perkara-perkara yang tidak sihat dan amalan yang negatif.


Satu perkara yang tidak sihat boleh berlaku dalam pemberian dan kelulusan tender ini ialah memberi ruang kepada pegawai-pegawai yang meluluskan tender terlibat dengan amalan rasuah. Mungkin ada pengusaha kantin yang begitu ghairah untuk memenangi tender tidak teragak-agak untuk merasuah pegawai-pegawai tersebut.


Mungkin juga ada pegawai-pegawai yang berkuasa dalam pemberian tender ini turut mempunyai kepentingan dalam pengendalian kantin. Samada beliau secara tidak langsung menjadi rakan kongsi dengan pengusaha kantin tersebut ataupun mempunyai hubungan saudara dengan pengusaha kantin itu.


Apabila pegawai-pegawai yang meluluskan pemberian tender kantin ini ada kepentingan diri maka matlamat untuk mendapatkan makanan terbaik dengan harga berpatutan tidak mungkin akan dapat dicapai. Pengusaha kantin yang tulin yang betul-betul berminat dalam mengendalikan kantin tentunya tidak akan dapat bertanding secara adil bila pegawai-pegawai tersebut mempunyai kepentingan diri.


Untuk mengelakkan perkara-perkara yang negatif ini, adalah lebih baik jika pengendali kantin terus dikekalkan selagi orang ramai berpuashati dengan perkhidmatan mereka.


Selagi tiada aduan dan rungutan dari orang ramai terhadap kebersihan, kualiti makanan dan harga makanan yang mereka tawarkan, tidak ada sebab untuk kita menukar pengusaha-pengusaha kantin tersebut.


Bayangkan kalau setelah dua tahun atau setelah empat tahun seorang pengusaha kantin itu tidak dapat mengekalkan peniagaannya disebabkan gagal untuk memenangi tender seterusnya maka beliau dan pekerjanya akan kehilangan sumber pendapatan secara mendadak. Ini samalah seperti orang yang bekerja dalam satu jabatan, setelah dua tahun bekerja dia diberhentikan secara mendadak, tentulah beliau akan kehilangan punca pendapatan.


Tidak ada pekerja yang suka diberhentikan secara tiba-tiba setelah berapa lama bekerja, begitu jugalah akan berlaku kepada pengusaha-pengusaha kantin. Sudah tentu ini akan menimbulkan kesulitan kepada mereka.


Tidak ada salahnya kita membenarkan pengusaha-pengusaha kantin terus kekal dalam perniagaannya, dengan cara itu mereka dapat menumpukan sepenuhnya kepada usaha mereka tanpa bimbang untuk diberhentikan. Pembantu dan pekerja kantin juga akan menganggap pekerjaan mereka sebagai kerja tetap yang ada jaminan masa depan dan bukan sebagai untuk kerja sementara sahaja.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com