Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, April 05, 2011

Siapa Dato' Mufti yang paling 'power' di Malaysia?

Antara tugas mufti ialah menentukan gelaran yang harus diguna pakai oleh seorang raja atau sultan sesebuah negeri. Memandangkan raja atau sultan adalah ketua agama Islam dalam sesebuah negeri, maka gelaran yang diberi bersama nama raja itu mestilah melambangkan kehebatan dan kemuliaan baginda, sepadan dengan peranan baginda itu.

Lihatlah gelaran-gelaran beberapa raja dan sultan yang telah diberikan oleh para mufti baginda:

Al-Wathiqu Billah Al-Sultan Mizan Zainal Abidin ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah (Sultan Terengganu yang juga Yang Di Pertuan Agong dari 13 Disember 2006 hingga sekarang)

Sultan Azlan Muhibudin Shah ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Ghafarullahu Shah (Sultan Perak)

Sultan Idris Al-Mutawakkil Alallahi Shah Ibni Almarhum Sultan Iskandar Shah Kadassallah (Sultan Perak dari 1963 - 1984)

Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Mu'azam Shah (Sultan Pahang)

Almutawakkil Allalah Sultan Mahmood Iskandar Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Ismail (Sultan Johor)

Kadang-kadang nama gelaran ini sukar untuk disebut oleh orang awam, apatah lagi kalau orang Cina yang menyebutnya, kerana mereka tidak biasa dengan sebutan Arab. Pernah dalam satu majlis rasmi, Tun Mahathir sampai tergeliat lidah untuk menyebut gelaran pada nama Sultan Raja Azlan Shah yang ketika itu menjadi Agong Malaysia.

Mufti negara Bahrain pula menamakan Raja dan keturunannya dengan gelaran Khalifah. Oleh itu tidak siapa yang layak menjadi raja dan perdana menteri negara itu melainkan anak dan kerabat raja tersebut, kerana mereka secara ginetik sudah cop gelaran Khalifah.

Raja negara Bahrain bernama Shaikh Hamad bin Isa Al Khalifa; ketua kerajaan Bahrain pula adalah Perdana Menteri, bernama Shaikh Khalīfa bin Salman al Khalifa.

Agaknya apa sudah jadi dengan nasib mufti Mesir‘Ali Jum’ah –yang muncul dalam TV Mesir- yang meminta rakyat Mesir menghentikan tunjuk perasaan semasa menentang Presiden Mesir Hosni Mubarak dulu. Beliau mengeluarkan pandangan agama tentang larangan keluar membantah Mubarak. Bahkan mengalu-alukan langkah Mubarak yang kononnya ingin membuat pembaharuan dalam masa tujuh bulan. Minat juga kita hendak tahu, apakah pendirian mufti tersebut telah berubah sekarang atau masih juga tetap pendiriannya menyokong Mubarak?

Semasa saya mengikuti kursus Bina Negara pada tahun 2002, seorang fasilitator kursus telah menanyakan soalan kepada kumpulan kami, siapakah pemimpin di Malaysia yang menjadi idola setiap ahli kumpulan kami. Bila soalan itu ditanyakan kepada rakan kumpulan kami yang begelar ustaz, yang juga datang dari tempat kerja saya, tidak teragak-agak ustaz tersebut menyatakan pemimpin idola beliau ialah Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia semasa itu, beliau telah mengemukakan beberapa hujah untuk menyokong pendiriannya itu.

Sekarang, ustaz itu telah pun diangkat menjadi orang besar juga di tempat kerja saya, malah dengar cerita, isteri pun sudah bertambah lagi satu.

Kalaulah saya dapat peluang makan semeja dengan ustaz ini, berminat juga saya hendak bertanya kepada beliau, adakah pemimpin idolanya sekarang telah bertukar kepada Datuk Seri Najib atau pun masih tetap pendiriannya dengan Tun Mahathir seperti dulu juga?

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com