Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, August 01, 2008

Anwar tiada sifat ‘ayam jantan’?



Seperti dilapurkan dalam akhbar Harian Metro 1 Ogos 2008:



Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Noh Omar, berkata Anwar sebelum ini heboh menyatakan bahawa beliau akan bertanding di kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu, tetapi berubah pendirian apabila memilih Permatang Pauh yang dilihatnya sebagai kawasan selamat.“Walaupun sebagai rakyat Malaysia, Anwar mempunyai hak untuk bertanding di mana-mana saja, tetapi kali ini beliau tidak bertanding sebagai ayam jantan kerana hanya berani bertanding dalam gelanggang atau kubunya sendiri.
“Kita dulu ingat dia akan bertanding di Parlimen Kulim-Bandar Baharu, tapi dia pun mungkin tak ada keyakinan diri,” katanya pada sidang media di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini, semalam.



Baguslah kalau Datuk Noh Omar faham apa yang dimaksudkan dengan ‘ayam jantan’. Tetapi sebelum mengata kepada orang, lebih manis kalau Datuk Noh Omar dan kawan-kawannya dalam UMNO juga terlebih dahulu bersifat ‘ayam jantan’ atau ‘anak jantan’.

Apakah dengan mendakwa Anwar dan menuduhnya dengan kesalahan yang direka-reka supaya dia dihukum penjara yang boleh menyebabkan dia tidak layak untuk bertanding dalam pilihanraya raya itu sebagai tindakan ‘anak jantan’?

Apakah memenangi pilihanraya dengan menggunakan undi pos yang tidak telus dan dibantu oleh pengundi-pengundi hantu, dan melantik pengerusi pilihanraya dari kalangan yang pro UMNO itu sebagai tindakan ‘anak jantan’?

Apakah takut menggunakan dakwat penanda bagi mengelakkan orang mengundi lebih dari sekali itu sebagai tindakan ‘anak jantan’?

Apakah undang-undang yang menetapkan setiap ceramah politik yang hendak diadakan mesti terlebih dahulu mendapat permit dari kerajaan BN itu sebagai tindakan ‘anak jantan’?

Apakah menggunakan media perdana yang dikuasai dan agensi-agensi kerajaan sebagai alat propaganda dan jentera kempen parti BN itu juga sebagai tindakan ‘anak jantan’?

Apakah Anwar dapat dibenarkan untuk menjawab tuduhan Datuk ini dalam media perdana?

Oleh itu periksalah diri Datuk dahulu sebelum mengata kepada orang. Mungkin ada benarnya juga Datuk Noh dan kawan-kawan Datuk dalam UMNO itu saja yang layak dikatakan ‘ayam jantan’, tetapi jenis ayam jantan yang berkokok berderai-derai tetapi ekor bergelumang tahi.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com