Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, April 03, 2007

Ubatilah penyakit bukan sekadar mengubati tanda penyakit.

Gejala-gejala yang tidak senangi berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini adalah merupakan tanda-tanda penyakit akibat dari masyarakat yang sakit.

Contohnya bila ada pengguna-pengguna jalan raya yang tidak berdisiplin, melakukan kesalahan seperti memotong barisan, melanggar lampu isyarat, memandu laju, menukar lorong sesuka hati dan memotong dengan cara yang bahaya, semuanya itu mencerminkan sikap dan tabiat sebenar pengguna jalan raya itu sendiri.

Orang yang bersikap mementingkan diri sendiri, tidak perihatin dengan orang sekitarnya akan terbawa-bawa di jalan raya dan orang ini tidak teragak-agak untuk memotong barisan bila berlaku kesesakan jalan raya. Mereka akan memotong kenderaan yang lain dengan cara yang merbahaya tanpa memikirkan keselamatan pengguna yang lain.

Orang yang bersikap tamak pula dapat dilihat di jalanraya dengan cara mereka memandu yang suka menukar-nukar lorong. Apabila barisan kereta di lorong kiri lebih laju bergerak, dia akan mengalih pemanduan kesebelah kiri, kalau barisan sebelah kanan bergerak lebih laju, dia akan bertukar kesebelah kanan tanpa memikirkan perbuatannya itu akan menyusahkan pengguna-pengguna yang lain.

Orang yang gelojoh untuk mengejar keuntungan, sikapnya itu juga dapat dilihat di jalan raya. Mereka yang jenis ini suka memandu laju, melanggar lampu isyarat dan memotong dengan cara yang bahaya. Bagaimana dia begitu gelojoh untuk sampai ke destinasinya begitulah sikapnya yang gelojoh untuk mengejar keuntungan dan kekayaan dalam kehidupannya walaupun dengan jalan yang salah.

Tidak kurang juga pengguna-pengguna jalan raya yang bersikap menunjuk-nunjuk dan bangga diri akan terbawa-bawa perangai buruk mereka itu di jalanraya dengan menunjukkan kehebatan dengan mempamerkan kereta mewah mereka di jalanraya seolah-olah orang lain tidak mampu untuk memiliki kereta seperti dia. Ada juga ingin menunjuk-nunjuk yang kereta dialah yang paling laju atau dialah pemandu yang paling hebat dan bergaya.

Mereka yang mengalami tekanan emosi dan tekanan mental juga tidak kurang boleh mendatangkan merbahaya kepada diri mereka dan pengguna lain jika memandu. Mereka akan menggunakan jalan raya untuk melepaskan geram dan emosi mereka.

Sekiranya masyarakat kita tidak berpenyakit iaitu masyarakat yang betul-betul menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni seperti tidak tamak, tidak mementingkan diri sendiri, bertimbang rasa, perihatin dengan orang sekitar. Maka sudah pasti sifat-sifat yang mulia ini akan juga dipamirkan oleh mereka semasa mereka menggunakan jalan raya.

Begitu juga dengan masalah mat rempit, masalah dadah dan seks bebas, itu juga merupakan tanda-tanda penyakit yang datang dari masyarakat kita yang tempang dan sakit. Kehidupan masyarakat kita yang terlalu mementingkan keseronokan dan mengejar kebendaan telah menyebabkan anak-anak jadi terbiar dan terabai. Ibubapa sibuk bekerja mencari kesenangan dalam bentuk kebendaan, akibatnya anak-anak kurang mendapat kasih sayang dan didikan yang baik.

Akhirnya ramai anak-anak mencari keseronokan dan kasih sayang di luar rumah. Mereka sentiasa saja berasa tidak cukup dan tidak puas dengan keseronokan yang mereka dapat. Mereka sentiasa mencari-cari keseronokan baru sehingga boleh mendatangkan bahaya dan merosakkan diri mereka sendiri seperti mencuba dadah, berlumba haram dan melakukan seks bebas.

Rasuah, merompak, meragut, menipu, mencuri, mencemar alam sekitar dan membuang sampah merata-rata adalah juga gejala yang timbul akibat dari masyarakat kita yang sudah hilang dari menghayati nilai-nilai baik seperti bekerja keras, rajin, semangat juang tinggi, berperinsip, bersih, bertanggungjawab, ikhlas dan jujur.

Sekadar mengeluarkan saman, mendenda, menghukum penjara orang yang melakukan kesalahan dan menangkap serta mengaibkan orang yang berkhalwat bukanlah benar-benar dapat menyelesaikan masalah selagi punca penyakit tidak diubati.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com