Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, June 30, 2012

Inilah dia jalan yang lurus


Hari-hari kita membaca doa dalam Surah Al Fatihah, “tunjukkilah aku jalan yang lurus”. Dan di bawah ini adalah intipati dari isi Quran yang dapat membawa kita ke jalan yang lurus, jalan yang diredai Allah s.w.t. Marilah kita mengamalkannya dalam kehidupan kita.
Nombor dalam kurungan merujuk kepada Surah dan ayat dalam Quran.

1. Berimanlah kepada Tuhan Yang Esa, lakukan kebaikan dan bertawakkallah kepada-Nya. (2: 62, 112; 11: 123);

2. Sembah Tuhan saja dan jangan sekutukan Dia dengan sesiapa atau apa-apa pun. (17: 22-23);

3. Hormatilah dan muliakan kedua-dua ibu-bapa. (17: 23-24);

4. Serukan kebaikan dan larang kejahatan. (3:104);

5. Cintailah Tuhan lebih daripada segala-galanya dan berjuanglah di jalan-Nya, yakni di jalan keadilan dan kebenaran, dengan harta-benda dan jiwa-raga, dan jangan takut kepada manusia, tetapi takutilah Dia. (4: 75; 9: 111; 5: 44; 33: 37, 39);

6. Lakukan sembahyang dan ibadah-ibadah lain tanpa bertengkar tentang kaedah, keluarkan zakat dan ingatlah Tuhan selalu. (98: 5; 22: 67; 29: 45);
   
7. Bertindak adil, jangan lakukan kejahatan, dan hukumlah mengikut undang-undang Ilahi, yakni berdasarkan keadilan dan kerahiman. (4: 58, 135; 5: 8; 7: 28-29; 5: 44);

8. Ta'atilah pemimpin yang adil, hormati, muliakan, tetapi jangan dewa-dewakan mereka. Pemimpin mesti menjaga kebajikan pengikut, serta memberi semangat kepada mereka. (4: 59; 33: 56; 9: 30-31: 9: 103);

9. Jadilah insan yang aktif, dinamik, kreatif dan berani. (2: 30-34; 4: 75-77; 15: 28-30);

10. Amalkan sikap rendah diri, jangan besarkan diri dan jangan sombong. (2: 54; 25: 43; 17: 37).
 
11. Beri salam kepada semua orang, layani semua dengan baik, dan jangan gunakan bahasa kesat. (4: 86; 2: 83; 4:148);

12. Pegang teguh kepada prinsip, jangan taksub kepada kaedah. (2: 67-71, 142; 3: 103; 5: 54; 22: 67);

13. Utamakan perhitungan moral, tetapi jangan abaikan kepentingan material yang sah. (28: 77);

14. Selamatkan nyawa, jangan bunuh kecuali pada jalan keadilan. (17: 33);

15. Jangan bunuh kerana takutkan kemiskinan. (17: 31);

16. Jangan amalkan riba, amalkan sedekah. (2: 275-80)

17. Handaklah kamu berlaku jujur dan saksama dalam semua urusan kewangan dan ekonomi. (6: 152);

18. Amalkan kaedah perundingan untuk menyelesaikan semua masalah. (3: 159; 42: 38);

19. Jangan terima maklumat yang tidak sahih. (17: 36);

20. Dengar semua pendapat dan ikut yang paling baik. (39: 18);

21. Bacalah untuk mengetahui, tetapi bacalah dengan kritikal. (96: 1-5)

22. Bersatu dan jangan berpecah-belah. (3: 103)

23. Tunaikan janji. (17: 34);

24. Jangan tumbuk rusuk. (2; 188);
 
25. Jangan makan harta anak-yatim. (17: 34);

26. Jangan boros dan bazir, tetapi jangan bakhil. (17: 26-29);

27. Bersedekahlah kepada kaum-keluarga, fakir-miskin, dan di jalan kebaikan. (9: 60; 17: 26);

28. Jangan ceroboh, dan pertahankan diri dari pencerobohan. (7: 33; 42: 39);

29. Perdamaikan saudara semukmin yang bersengketa, elak daripada syak-wasangka, intip-mengintip dan kata-mengata antara satu sama lain. (49: 9-10, 12);

30. Tekun melakukan pekerjaan yang baik dan jangan takut menghadapi kesulitan dan kesusahan. Kejayaan datang selepas kesusahan. (2: 45, 177; 94: 5-8);

31. Gunakan akal dan ambil iktibar dari sejarah untuk melaksanakan perintah-perintah Tuhan. (7: 179; 8: 22; 10: 100; 12: 111; 3: 137);

32. Bercakap benar, jangan bohong, walaupun muslihat dibenarkan terhadap musuh. (8: 7-8; 25: 72; 33: 70; 12: 70-81);

33. Kahwini orang mukmin, jangan kahwini orang kafir, dan jangan berzina. (5: 5; 30: 21; 17: 32);

34. Bekerjasama di jalan kebaikan, jangan bekerjasama di jalan kejahatan. (5: 2);

35. Makanlah dan minumlah dengan sederhana. (7: 31);

36. Jangan minum arak atau berjudi. (2: 219);

37. Pakailah pakaian yang sopan. (24: 30-31);

38. Jadilah seorang pengampun dan pema'af. (42: 40, 43);

39. Jangan persenda dan perolok-olok satu sama lain. (49: 11);

40. Jangan tanya tentang perkara-perkara kecil dan tidak berfaedah. (2: 67-71; 5: 101-2; 22-67).

Telah diusaha dan disusun oleh saudara Kassim Ahmad.

Wednesday, June 27, 2012

Kalau nak beribadat pergilah ke Mekah dan Madinah, tapi kalau nak lihat Islam pergilah ke Perth

Walaupun Perth di Australia Barat merupakan sebuah Bandar yang diduduki oleh orang bukan Islam atau lebih tepat lagi Kristian, tetapi saya berminat untuk membawa ibu saya dan keluarga saya untuk melawat Perth bagi melihat sendiri bagaimana nilai-nilai baik ajaran Islam yang biasanya hanya tercatat dalam buku-buku atau kitab-kitab, menjadi budaya dan amalan dalam kehidupan harian masyarakat bukan Islam di sana.
Kata pepatah Inggeris “seeing is believing”, rasa macam tidak percaya nilai-nilai murni yang selalu kita dengar dari ustza-ustaz ini tidak mustahil boleh diamalkan setelah melihat kepada kehidupan masyarakat bukan Islam di Perth.
Kita tidak akan nampak cara hidup Islam kalau pergi ke Islamabad, Dacca, malah Mekah sekalipun, walaupun semua itu adalah kota Islam.
 Mengapa kota-kota Islam ini penuh dengan peminta sedekah? Padahal Negara Islam sangat kaya dengan hasil bumi. Islam juga tidak pernah mengajarkan lebih baik untuk menjadi peminta sedekah. Islam ajar kita, tangan yang di atas itu adalah lebih baik dari tangan yang di bawah. Tetapi ramai umat Islam mahu menjadi tangan yang di bawah walaupun di sisi Tuhan, tangan yang di atas itulah yang lebih baik.
Di Negara kita hari-hari akhbar melaporkan berita pembunuhan, rompakan, pecah rumah, samun, ragut dan penculikan. Kita sentiasa berasa bimbang dengan keselamatan rumah dan anak-anak kecil kita.
Pada anggapan kita, tidak akan ada pencuri yang berani masuk ke kuaters kediaman polis diraja Malaysia, kalau masuk juga memang pencuri itu hendak menempah maut. Tapi lihatlah, semua tingkap dan pintu rumah kuaters polis dipasang dengan jeriji besi. Kalau rumah kuaters polis pun dipasang jeriji besi, bolehkah rumah kita yang bukan polis ini selamat dari kecurian kalau tidak dipasang jeriji besi?
Kalau pencuri takut hendak masuk dalam kawasan kuaters polis ini, siapa pula yang jadi pencuri dalam kuaters polis ini, hingga memaksa rumah-rumah mereka dipasang jeriji besi? Mungkin anda ada jawapannya.
Kalau hotel di Malaysia, bukan saja pada pintunya ada lubang tinjau untuk mengetahui siapa orang yang mengetuk pintu bilik hotel kita, malah dilengkapkan dengan selak berantai untuk keselamatan kita, tetapi hotel tempat penginapan saya di Perth tidak memerlukan itu semua. Anak saya berumur tujuh tahun bebas keluar masuk hotel sendirian tanpa kita berasa bimbang. Pernah sekali dia menangis di depan pintu bilik hotel kerana tidak dapat masuk disebabkan kami tidak dapat mendengar dia mengetuk pintu. Selepas mendengar ketukan pintu yang kuat kami buka pintu dan mendapati beberapa orang warga tempatan bersama anak saya. Mereka telah membantu mengetukkan pintu untuk anak saya.
Sebaik saja keluar dari Lapangan Terbang Antarabangsa Perth, kami terus menuju ke tempat teksi untuk menaiki teksi ke hotel. Tidak nampak pemandu-pemandu teksinya menyerbu kita berebut penumpang seperti di tempat kita, sebaliknya kita boleh bebas memilih mana-mana teksi dan pemandu yang kita suka. Mereka mengenakan bayaran mengikut meter tanpa caj tambahan walaupun pukul 3 pagi. Mereka tidak pernah timbulkan masalah tidak dapat penumpang semasa mereka balik dari hotel nanti, seperti alasan yang selalu diberikan oleh pemandu teksi di Negara kita untuk menuntut caj lebih.
Sepanjang 5 hari di Perth kami banyak menggunakan bas untuk bergerak di pusat Bandar Perth. Perkhidmatan bas pusat Bandar ini diberikan percuma. Walaupun percuma, perkhidmatannya sangat efisyen dan selesa, tidak padat dan sesak seperti bas yang berbayar di pusat Bandar Kuala Lumpur. Dengan menekan satu butang di tiang perhentian bas (bus stop), kita akan diberitahu berapa minit lagi bas akan sampai.
Pemandu bas sanggup bangun dari tempat duduknya semata-mata untuk bantu mengangkat kereta sorong anak saya turun dari bas. Sudahlah kita tak bayar satu sen untuk naik bas, kemudian dia bantu pulak anak saya turun bas. Kalau di tempat kita, orang yang bertaraf ‘ustaz’ pun belum tentu boleh lakukan kebaikan seperti itu.
Walaupun saya tidak ternampak orang berstatus orang kurang upaya (OKU) di Bandar Perth ini, tetapi saya boleh menyorong atau menolak kereta sorong (baby stroller) anak saya sepanjang bahu jalan dengan selesa dan lancar, tanpa ada rintangan atau sekatan. Memang Bandar ini betul-betul mesra OKU.
Ibu saya sangat tersentuh dan kagum dengan sikap masyarakat di Perth apabila melihat seorang tua membuang kertas pembalut aiskrim ke dalam tong sampah. Sebaik dia mencampakkan kertas pembalut itu ke dalam tong sampah, angin bertiup kencang dan kertas itu terbang melayang sebelum sempat masuk ke dalam tong. Orang tua itu bertindak cepat mengejar sampah yang diterbangkan oleh angin itu. Kalau kita di Malaysia, kita hanya akan membiarkan saja sampah itu melayang ditiup angin dan menganggapnya sebagai perkara kecil saja.
Melihat kepada sikap dan nilai baik yang diamalkan oleh masyarakat Perth ini, ibu saya akur, masyarakat Perth ini telah mengamalkan akhlak ‘baik’ yang telah dituntut oleh ajaran Islam. Ini termasuklah sikap amanah, rajin, suka membantu, tidak mementingkan diri. Seolah-olah di sinilah dia nampak nilai-nilai Islam itu dipraktikkan. Barulah dia tahu nilai-nilai baik ajaran Islam itu tidak mustahil untuk dimasyarakatkan, bukan sekadar teori saja.
Sekarang menjadi tugas kita pula untuk mengkaji bagaimana Australia amnya atau Perth khususnya boleh melahirkan masyarakat berakhlak ‘baik’ walaupun bukan beragama Islam. Alangkah cantiknya kalau Negara kita dapat melahirkan masyarakat seperti itu, apatah lagi ditambah pula dengan beriman dengan Tuhan yang Maha Esa.
Mungkin selama ini tanpa kita sedari kita telah mendidik anak-anak dan masyarakat Malaysia kearah mengejar material dan duit sahaja, dan tidak menitik beratkan nilai-nilai kemanusiaan. Kita hanya mengkutbahkan nilai-nilai baik dan nilai kemanusiaan tetapi tidak memberi apa-apa latihan untuk mendidik mereka ke arah itu.
Kalau kita teliti, perlakuan merompak, menculik, meragut, menipu, pecah amanah, rasuah, semuanya itu adalah gejala yang bermatlamatkan duit. Tuhan dan kiblat mereka adalah duit sehingga lupa tentang dosa dan pahala. Mereka langsung tidak rasa bersalah mendapatkan duit dengan cara merompak, menipu dan rasuah. Pada mereka, duit tidak ada haram dan halal, hanya daging babi saja yang haram.

Sistem dan nilai masyarakat kita sudah berada pada tahap yang teruk sekali. Sama-samalah kita memikir dan bertindak untuk memperbaikinya.

Friday, June 22, 2012

Jangan salah faham, saya penyokong demokrasi bukan penyokong parti pembangkang


Saya adalah penyokong tegar sistem politik demokrasi. Islam adalah agama yang mencintai damai dan selamat. Saya dapati demokrasi memenuhi ciri-ciri damai dan selamat, dan ini sangat bertepatan dengan kehendak Islam. Kalau di masa dulu perebutan kuasa untuk menjadi ketua, pemimpin atau raja sering diiringi oleh keganasan, perang, pembunuhan dan penginayaan. Banyak jiwa rakyat terkorban semata-mata berebutkan kuasa.

Demokrasi bukan agama baru, demokrasi hanya alat yang dicipta oleh manusia, yang sama juga seperti kereta yang dicipta oleh manusia untuk kemudahan mereka. Dengan menaiki kereta, ia tidak akan mengurangkan keIslaman kita, dan kalau kita kekal untuk terus memilih menaiki unta, ia tidak juga akan menambah keIslaman kita. Sebaliknya kalau memilih menaiki kereta, perjalanan kita tentu lebih selesa dan cepat sampai.

Selain dari sebuah sistem atau mekanisma yang dapat mengelakkan pertumpahan darah dan korban jiwa yang banyak dalam proses memilih pemimpin yang berkuasa, demokrasi juga menyediakan platform yang adil supaya setiap calun-calun yang bertanding mendapat peluang dan ruang yang sama untuk menang. Mereka diberi kebebasan bersuara seluas-luasnya, mendapat liputan yang adil dari media perdana samada media kerajaan atau swasta.

Tidak mungkin pihak lawan boleh menang dalam suatu pertandingan kalau mulut mereka ditutup dan kakitangan mereka diikat.

Pilihanraya yang bersih, adil dan bebas adalah perkara paling pokok dalam sistem demokrasi. Matlamat demokrasi tidak akan tercapai dan demokrasi tidak akan memberi apa-apa makna jika pilihanraya dipenuhi dengan amalan penipuan dan berat sebelah.

Hanya sistem demokrasi yang baik dan sempurna sahaja yang dapat menyediakan ruang ‘check and balance’ kepada pemimpin yang berkuasa. Saya begitu yakin, demokrasi yang baik adalah satu-satunya harta yang sangat bernilai yang patut kita tinggalkan kepada anak-anak kita, demi kebaikan masa depan mereka yang lebih baik. Di tangan pemimpin kita yang baik, nasib rakyat amnya dan anak-anak kita khususnya akan sentiasa terbela.

Hanya dengan demokrasi yang baik dan sempurna sahaja kita dapat memenangkan pemimpin yang baik.

Kalau saya penyokong demokrasi, kenapa saya banyak mengkritik UMNO dan BN?

Buat apa saya buang masa hendak mengkritik pembangkang atau Pakatan Rakyat kerana penentuan pelaksanaan amalan sistem demokrasi yang baik itu adalah terletak ditangan UMNO dan BN sebagai kerajaan yang berkuasa. Merekalah yang menentukan hitam putih demokrasi itu, mereka berkuasa mencabul dan merubah prinsip demokrasi. Mereka jugalah yang menentukan bagaimana tatacara pilihanraya itu dijalankan.  Oleh itu, memanglah tepat kalau saya berterusan mengkritik UMNO dan BN, kerana perjalanan dan penentuan amalan demokrasi itu adalah di tangan mereka.

Atas sebab ingin memulihkan amalan demokrasi di Negara ini jugalah saya terus memberi sokongan penuh kepada gerakan BERSIH.

Kedegilan UMNO untuk mengadakan pilihanraya bersih, adil dan bebas dengan memperlekeh tuntutan BERSIH patut dihukum dengan cara memberi sokongan padu kepada parti pembangkang. UMNO gagal  menjalankan amanah untuk menjaga kesucian demokrasi, oleh itu memang patut pihak lain pula untuk diberikan kuasa untuk menjaga amanah yang amat penting ini.

Perjuangan saya untuk pemulihan demokrasi ini juga tidak akan terhenti apabila Pakatan Rakyat berjaya menguasai Putrajaya. Saya akan terus memastikan demokrasi terus dihormati walaupun terpaksa mengkritik kerajaan yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat ketika itu.

Monday, June 18, 2012

Wokshop Kita, Institusi Kemahiran Mekanik swasta terawal di Kuala Pilah

Ishak bin Mat Aris seorang yang berpandangan jauh dan bercita-cita tinggi untuk memajukan orang-orang Melayu telah menubuhkan sebuah kolej kemahiran mekanik di Kuala Pilah pada tahun 1960 an.

Pengalaman dan ilmu yang ditimba semasa bekerja di bahagian teknikal dalam tentera udara British di Singapura tidak mahu disia-siakan begitu sahaja. Dia ingin ilmu dan pengalaman luas yang dimilikinya itu dikembangkan kepada generasi muda terutamanya orang-orang Melayu.

Sekembalinya dari Singapura selepas tamat berkhidmat, beliau tidak menunggu lama untuk menubuhkan sebuah kolej bagi melatih anak-anak muda Melayu dalam bidang mekanikal, khususnya baik pulih kenderaan bermotor.

Ishak sedar, orang-orang Melayu di waktu itu sangat kurang yang mempunyai kemahiran dalam bidang mekanik kenderaan bermotor. Oleh itu beliau berasa bertanggungjawab untuk memajukan orang-orang Melayu dan telah mengambil daya usaha sendiri untuk mencapai impiannya itu melalui penubuhan sebuah kolej. Inilah sikap yang terpuji yang dimiliki oleh Tuan Ishak Mat Aris, beliau begitu perihatin dengan keadaan ekonomi dan kemampuan orang-orang Melayu ketika itu.

Dengan ilmu dan kemahiran tinggi yang beliau miliki itu, beliau boleh saja memilih untuk bekerja makan gaji dengan syarikat-syarikat besar dan tidak perlu memilih laluan susah payah bagi menubuhkan sebuah kolej yang memerlukan perbelanjaan besar itu.

Tuan Ishak Mat Aris adalah adik beradik dengan Dr. Khaidir Mat Aris yang kini sedang bertugas sebagai doktor pakar di Hospital Johor Specialist, Jalan Abd Samad, Johor Bahru. Ini menunjukkan kepada kita, Tuan Ishak adalah datang dari keluarga yang sangat mengambil berat tentang pelajaran dan ilmu pengetahuan. Mungkin sebab itu jugalah Tuan Ishak bersungguh-sungguh untuk menubuhkan kolej kemahiran mekanik kenderaan bermotor ini, kerana dari kehidupan yang dilaluinya, beliau tahu dan sedar, dengan pelajaran dan ilmu sahaja yang boleh mengubah kedudukan ekonomi atau taraf hidup orang-orang Melayu.

Tuan Ishak telah membina kolejnya di dalam bekas bangunan woksyop baik pulih keretapi Kuala Pilah yang terletak di kawasan pasar basah Kuala Pilah sekarang ini. Dalam bangunan bekas woksyop keretapi inilah beliau membina bilik-bilik yang mengandungi bilik kuliah, bilik asrama pelajar, dewan makan, ruang menempatkan enjin dan alat bantu mengajar, ruang dapur dan bilik-bilik untuk kediaman keluarga beliau.

Beliau menamakan kolej ini dengan nama Wokshop Kita. Jelas dari nama itu menggambarkan beliau seorang yang tidak mementingkan diri sendiri, sebaliknya sentiasa memikirkan faedah bersama atau faedah orang ramai. Beliau telah mengiklankan dalam akhbar-akhbar tempatan bagi pengambilan pelajar-pelajar baru. Pelajar beliau datang dari merata negeri di Semenanjung, dari Perlis hinggalah ke Johor. Setiap pelajar dikenakan yuran pengajian dan yuran makan, bagi menampung operasi kolej.

Dari segi politik, Tuan Ishak adalah penyokong kuat Parti PAS. Mungkin aliran politik beliau yang berbeza dengan parti kerajaan yang memerintah, maka usaha beliau ini kurang mendapat sokongan dari pihak yang berkuasa. Malah bekalan elektrik pun tidak pernah mendapat kelulusan untuk dibekalkan ke bangunan kolej beliau itu.

Dari mula kolej ini ditubuhkan ia terus mendapat sambutan, bilangan pelajarnya bertambah dari setahun ke setahun, pelajar-pelajar yang lulus dari kolej ini mudah mendapat pekerjaan. Bilangan guru yang mengajar pun bertambah.

Selepas tahun 1970, kolej ini menghadapi masa malapnya. Selain dari tidak mendapat sokongan kerajaan, punca kemalapan kolej ini kerana selepas peristiwa 13 Mei 1969, kerajaan mula membina banyak kolej-kolej kemahiran untuk belia di Negara ini sebagai langkah untuk memajukan taraf sosio-ekonomi orang-orang Melayu yang jauh ketinggalan dari kaum lain itu.

Kolej-kolej kemahiran yang diberikan secara percuma oleh kerajaan ini telah menyebabkan kemerosotan bilangan pelajar kolej Wokshop Kita Tuan Ishak di Kuala Pilah ini.

Oleh kerana tidak mampu lagi bersaing dengan kolej-kolej kemahiran yang disediakan kerajaan, maka tahun 1973 kolej Wokshop Kita ini telah dihentikan operasinya.

Apapun Tuan Ishak telah memulakan satu usaha yang murni bagi memajukan orang-orang Melayu, malah beliau lebih mendahului kerajaan dalam usaha menyediakan ilmu kemahiran kepada belia-belia Melayu. Semoga Tuhan menerima amal baik beliau itu.

Secara peribadi saya kagum dengan apa yang telah diusahakan oleh beliau itu, saya dapat memerhati dengan dekat perjalanan kolej Tuan Ishak ini. Pada waktu itu saya masih kanak-kanak lagi dan sering mengikut ibu saya yang bekerja di kolej ini, ibu saya bekerja sebagai tukang masak di kolej ini.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com