Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, May 27, 2011

Gaji naik, harga barang naik; harga barang naik, gaji naik

Bila harga barang-barang naik, orang ramai akan mendesak majikan mereka untuk menaikkan gaji bagi mengatasi kenaikan harga barang-barang keperluan. Dan apabila gaji naik, peniaga-peniaga pula akan menaikkan harga barang jualan mereka bagi mendapatkan untung yang lebih.


Kitaran harga barang naik dan tuntutan gaji naik ini akan berterusan tanpa ada henti dan penyelesaian yang muktamad. Sebab itulah hingga hari ini harga barang-barang tidak turun dan bayaran gaji pun tidak pernah turun.

Pada tahun 1970-an dulu harga sepotong kuih hanya 10 sen tetapi sekarang (2011) sudah mencecah 40 sen. Gaji pekerja kilang pada tahun 1970-an dulu sekitar RM350 sebulan tetapi sekarang sekitar RM1000 sebulan.

Tujuan kita bekerja dan mendapat gaji adalah bagi membeli barang-barang keperluan kita. Oleh itu gaji dan harga barang keperluan sangat berkait rapat. Tidak pernah berlaku bila harga barang naik, gaji turun atau pun sebaliknya.

Orang-orang ekonomi suka menggunakan dan bermain dengan angka. Saya suka menggelarkan ekonomi yang bermain dengan angka-angka ini sebagai ‘ekonomi gila’.

Apalah maknanya kepada pakcik dan makcik di felda sana dengan pertumbuhan ekonomi negara berjaya mencapai enam peratus setahun, sedangkan harga ikan kembung sekarang RM12 sekilo, padahal pada tahun 1960-an harganya tidak sampai 50 sen sekilo. Ini betul-betul ekonomi gila.

Sikap membazir adalah punca utama kenapa harga barang semakin meningkat dan seterusnya menuntut kenaikan gaji untuk mengatasi masalah tersebut.

Tidak hairanlah kalau Nabi Muhammad menyelar orang-orang yang suka membazir ini sebagai sahabat syaitan.

Bila kita suka membazir, perbuatan kita itu akan hanya menambah kepada permintaan barang-barang keperluan. Bila permintaan bertambah, harga akan naik.

Itu adalah hukum harga, bila penawaran lebih, harga barang akan turun, bila permintaan lebih , harga barang naik. Formulanya begitu mudah, jika kita membazir, permintaan jadi bertambah dari yang sepatutnya, dan harga akan meningkat.

Biasa kita dengar gandum yang berlebihan di Amerika dibakar, dan di negara kita pula biasa terjadi, anak-anak ayam yang berlebihan di musnahkan dan sayur-sayur yang berlebihan dibiarkan musnah diladang. Tujuannya tidak lain, iaitu bagi mengawal harga barang-barang tersebut supaya tidak jatuh dan tidak memberi keuntungan kepada pengusaha. Inilah pemikiran ekonomi gila.

Pernah seorang pengusaha durian di Perak telah ditemuramah dalam TV di waktu musim buah durian yang terlalu banyak ketika itu. Dalam temuramah itu beliau berkata, tidak ada rezeki bagi beliau untuk musim kali ini, kerana harga durian terlalu rendah sangat, tak boleh nak jual dengan harga tinggi.

Ini betul-betul sudah gila, buah-buah durian yang dianugerah oleh Tuhan dengan banyaknya itu sudah dianggap bukan rezeki.

Manusia sudah lupa apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan rezeki, mereka hanya nampak dollar dan sen sahaja. Tidak hairanlah pada masa akan datang, harga barang akan terus naik dan gaji juga akan terpaksa dinaikkan.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com