Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, January 20, 2010

Penangan Blog

SAYA hanya aktif sebagai ahli blog bermula tahun 2006. Sebelum itu saya banyak mengambil bahagian menulis dalam internet dengan meyertai perbincangan dalam forum-forum dan menulis ke Malaysiakini dalam ruangan Surat Pembaca. Saya suka menulis perkara-perkara atau isu-isu yang berkaitan sosial, pelajaran dan politik.

Tidak dinafikan, dengan adanya media bebas yang baru menggunakan internet ini telah banyak mengubah cara pandangan dan pemikiran rakyat Malaysia. Kalau dahulu rakyat hanya terdedah kepada satu pandangan sahaja, yang mana media dimonopoli oleh parti yang memerintah. Di waktu itu kalau kita tidak suka dengan Berita Harian kita boleh baca Utusan Malaysia, kalau tidak suka Utusan Malaysia kita boleh baca Berita Harian. Itu sahaja yang kita boleh pilih.

Kemuncak kejayaan pengaruh media internet kepada persepsi politik rakyat Malaysia telah ditunjukkan dalam pilihanraya 2008. Corak keputusan pilihanraya 2008 itu sangat jauh berbeza dengan keputusan-keputusan sebelum itu. Lima negeri telah jatuh ke tangan pembangkang (Pakatan Rakyat), di samping itu, hampir keseluruhan kawasan Parlimen di Wilayah Persekutuan juga dikuasai oleh parti pembangkang.

Terus terang saya katakan, sayalah antara orang yang paling gembira dengan keputusan pilihanraya itu. Saya gembira kerana rakyat Malaysia telah dapat melepasi halangan psikologi minda yang selama ini mereka telah ditanamkan dengan pemikiran yang pembangkang mustahil boleh menang di Malaysia.

Hasrat saya hendak melihat rakyat Malaysia telah matang dan faham tentang politik dan demokrasi seperti telah tercapai. Dengan itu selepas sahaja pilihanraya 2008 saya telah bertekad hendak bersara dari menulis hal politik dalam internet mahupun blog. Rasanya tidak ada apa lagi yang perlu saya tulis kerana semua apa yang saya citakan telah tercapai.

Tetapi sifat semulajadi saya yang tidak boleh berdiam diri bila melihat kepincangan dan ketidakadilan yang berlaku dalam masyarakat Malaysia menyebabkan saya terus terpanggil untuk menulis. Seperti rakan-rakan pemblog yang lain, saya akan mengkritik, menegur dan memberi pandangan terhadap isu-isu semasa dan politik yang berlaku dalam Negara kita.

Blog saya, Isu Semasa, Sosial dan Politik (ISSP) telah menjadi sumber maklumat utama kepada saya untuk mengetahui perkembangan semasa yang berkaitan politik dalam Negara kita. Dalam ‘blog list’ saya tersenarai lebih 200 blog yang secara aktif melapur dan memberi pandangan dari masa ke semasa tentang segala peristiwa yang berlaku dalam Negara kita. Bagi saya, pandangan mereka adalah merupakan pandangan umum rakyat Malaysia yang tidak boleh diambil ringan, dan blog mereka juga mempunyai pengaruh dan pengikut yang tersendiri.

Ada di antara blog-blog itu seperti telah mencapai taraf institusi di mana mempunyai integriti, kredibiliti dan identiti yang tersendiri.

Blog Tun Dr. Mahathir Mohammad, Che Det, boleh dikatakan sebagai bloglist ‘wajib’ bagi semua pengendali blog. Tun Mahathir suka memberi pandangan terhadap sesuatu isu semasa, dan orang ramai suka hendak mendengar pandangan dari Tun.

Blog yang dikendalikan oleh Dato’ Kadir Jasin juga tidak kurang popular. Sebagai bekas wartawan, Kadir Jasin pandai menulis dengan gaya yang menarik. Semua orang sentiasa tertunggu-tunggu ‘posting’ terbarunya.

Blog Cina Islam yang dikendalikan oleh ADUN Titi Serong, sangat popular kerana menjadi tumpuan orang ramai untuk mengetahui perkembangan terkini detik-detik ‘panas’ di DUN Perak tidak lama dulu.

Blog yang dikendalikan Nobisha pula banyak memberi nasihat, panduan dan pendidikan kepada rakan-rakan blog yang lain. Nobisha sangat mengutamakan etika, beliau seorang yang adil dalam memberi pandangannya. Seorang pengendali blog yang baik dan boleh dianggap guru kepada pengendali blog politik.

Blog Tukar Tiub yang dikendalikan oleh Hishamuddin Rais sangat sinonim dengan gelak sindiran kah kah kah kah kah. Mungkin beliau berasa lucu melihat gelagat orang Melayu memperbodohkan orang Melayu sendiri. Beliau melihat sesuatu isu dari sudut yang tersirat disebalik apa yang disurah. Orang ramai terutamanya golongan muda sangat suka dengan cara beliau membongkar sesuatu isu. Seorang pemikir yang begitu luas pengalaman. Namun bau badannya masih hangit dengan sosialis.

Blog Nur Aflah, salah satu blog politik yang dikendalikan oleh wanita yang begitu menonjol. Sudah menjadi sifat semulajadi wanita yang suka mengubah-ngubah kedudukan perabut di rumah, jangan terperanjat kalau setiap kali kita menjenguk blognya, setiap kali juga rupa ‘layout’ blognya berubah.

Blog Dari Lensa ZI dikendalikan oleh Dato’ Zaid Ibrahim. Saya sangat menyukai pandangan Dato’ Zaid, kerana dia adalah juga seorang pejuang demokrasi yang bebas, telus dan adil. Kita tidak terkilan kalau anak kita dihukum kerana melakukan kesalahan dan melanggar undang-undang, tetapi yang kita terkilan kalau anak kita dihukum hanya kerana tidak mempunyai wang yang banyak untuk membeli hakim.

Blog yang dikendalikan oleh bekas Mufti Perlis, Dr. Asri, sangat diminati ramai oleh umat Islam di Malaysia. Pandangannya terhadap sesuatu isu yang berkaitan permasalahan agama dianggap sebagai fatwa yang boleh diterima pakai. Seorang berfikiran terbuka, tidak terikat kepada pandangan lama yang jumud. Diharap beliau terus kekal sebagai orang yang tidak berparti dan terus menyumbang kepada dunia Islam dalam menghadapi dunia moden hari ini.

The Antics of Husin Lempoyang, blog yang membawa gaya P. Ramlee dalam memberi pandangan dan kritikan. Ceritanya berlaku di Negara Antah Berantah tetapi yang terkena pedasnya kita di Malaysia.

Blog Paneh Miang, ini blog dari Pak Sedaro yang selalu mengingatkan anak-anak sedaro dio tontang banyak isu. Bilo baco blog ni, dapek jugolah mengubek rindu kepado cakap-cakap tompek kito sambil menjongok apo yang berlaku dalam nogori bawah pimpinan Mad Hasan ini. Blog ini juga bersedaro dengan blog Tukang Sapu.

Blog Malaysia Waves diminati oleh ahli-ahli PAS kerana banyak mengkritik dan mendedahkan individu-individu yang dianggap menjadi proxy UMNO dalam PAS. Tulang Besi seperti seorang budak yang nakal dalam parti PAS.

Ridhuan Tee, satu blog yang agak baru, tetapi telah mendapat perhatian orang ramai dengan cepat. Blog ini memaparkan pandangan saudara Ridhuan yang juga tersiar dalam akhbar Mingguan Malaysia. Tulisannya agak berani, menegur puak-puak yang bersikap ultra kiasu. Beliau seperti lebih Melayu dari Melayu.

Blog Zulkifli Nordin juga tidak asing kepada kita, seorang yang mempunyai prinsip dan pendirian terutamanya dalam menegakkan keadilan. Oleh itu, kadang-kadang pandangannya berbeza dengan pandangan pimpinan utama Pakatan Rakyat.

Banyak lagi blog-blog yang begitu unik yang dibaca dan diikuti oleh ramai orang yang tak mungkin dapat saya komen di sini, tetapi apa pun mereka semua telah banyak memberi sumbangan kepada kebaikan kepada Negara yang tercinta ini.

Pandangan kita mungkin berbeza, tetapi ini tidak bermakna kita bermusuhan. Demokrasi memberi kita semua ruang untuk memberi pandangan. Dengannya juga pandangan yang terbaik akan dapat sampai ke pengetahuan semua lapisan masyarakat.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com