Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, May 30, 2008

Pusat Pentadbiran Tuhan terletak 18 juta Km dari Bumi?

Kalau kita perhatikan ayat Al Quran dalam Surah Al Sajadah, ada menggambarkan jarak antara bumi dengan pusat pentadbiran Tuhan, Di sini di tuliskan terjemahan ayat tersebut:

“Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu”. (32:5)

Maknanya segala urusan bumi akan sampai ke Pusat Pentadbiran Tuhan itu dalam masa satu hari dan kalau mengikut perjalanan manusia jarak tersebut mengambil masa 1000 tahun untuk sampai.

Kalau setahun mengandungi 360 hari, ini bermakna 1000 tahun ada 360000 hari semuanya.
Oleh kerana ayat ini turun di zaman Nabi Muhammad s.a.w tentulah ayat ini merujuk kepada kemampuan perjalanan yang di buat oleh manusia umum ketika itu.

Di masa itu perjalanan manusia dari satu tempat ke satu tempat adalah menggunakan unta. Jarak perjalanan yang boleh ditempuh oleh unta yang berbeban dalam masa sehari adalah 50 Km.

Oleh itu untuk masa 360000 hari, jauh jarak yang mampu ditempuh oleh manusia ketika itu ialah:

360000 x 50 km = 18,000,000 km

Kesimpulannya, kalau berdasarkan ayat di atas bolehlah dianggarkan jarak Pusat Pentadbiran Tuhan dengan bumi adalah 18 juta Km.

Untuk panduan kita, jarak antara bumi dan matahari adalah 150 juta Km.
Jarak antara orbit bumi dengan orbit planet Marikh (planet yang terdekat dengan bumi) adalah 77 juta Km.

Wallahualam.

Sunday, May 25, 2008

Tidak ada sebab Singapura dan Malaysia tidak boleh bercantum semula.

TENTU tidak dapat kita bayangkan kesukaran yang mungkin kita hadapi kalau setiap negeri di dalam Malaysia merupakan Negara-negara yang merdeka dengan pemerintahan sendiri.

Kesukaran yang amat ketara ialah kita kena berhenti disetiap sempadan negeri untuk proses memeriksa dan mencop passport kita setiap kali kita keluar masuk antara satu negeri ke negeri yang lain. Dan mungkin kita perlukan memohon visa jika ingin tinggal lebih lama di negeri lain.

Beratur panjang untuk membayar tol lebuh raya pun kita sudah berasa rimas apatah lagi terpaksa beratur untuk berdepan dengan kerenah imegresyen dan kastam.

Katakan kita tinggal di Johor, dan kita ada urusan atau ingin melancung dengan menaiki kereta ke Pulau pinang, ini bermakna kita terpaksa berhenti untuk pemeriksaan imegresyen di enam sempadan negeri iaitu di sempadan Negeri Melaka, di sempadan Negeri Sembilan, di sempadan Negeri Selangor, di sempadan Negeri Perak, di sempadan Negeri Kedah dan akhir sekali di sempadan Negeri Pulau Pinang.

Mungkin lebih mudah kita menggunakan pengangkutan udara tetapi kosnya mungkin lebih mahal dan kita jadi ‘patah kaki’ kerana tidak dapat membawa kenderaan sendiri.

Tetapi syukurlah keadaan seperti di atas tidak berlaku dan saya percaya semua kita tidak mahu perkara seperti itu berlaku pada masa akan datang dan sampai bila-bila pun. Walaupun kita asalnya orang Negeri Sembilan tapi kita bebas bergerak, bekerja dan tinggal di mana-mana sahaja di dalam Malaysia yang kita suka.

Hanya kita rakyat Malaysia sahaja yang dapat merasakan bagaimana nikmatnya dan selesanya kita bebas bergerak ke semua negeri-negeri dalam Malaysia ini. Sekalipun kalau diberi pilihan setiap negeri untuk berpisah dan memerintah sendiri pasti tidak ramai rakyat yang berminat dengan pilihan itu.

Dan saya percaya kalau rakyat Singapura diberikan keistimewaan bergerak bebas untuk keluar masuk ke Malaysia, tanpa perlu kepada pemeriksaan passport dan kastam, mereka bebas untuk tinggal dan bekerja di mana-mana saja mereka suka di Malaysia tanpa permit dan visa seperti rakyat Malaysia lainnya tentulah mereka tidak akan menolak keistimewaan yang diberikan kepada mereka itu.

Selama ini rakyat Singapura yang lebih 4 juta itu tertumpu dan berhimpit dalam satu negara pulau yang kecil. Keinginan rakyatnya untuk keluar masuk ke Malaysia memang tidak boleh dinafikan.

Dari segi sejarahnya, geografinya dan sosial budayanya, Singapura dan Malaysia khasnya Semenanjung memang amat dekat dan rapat. Rakyat dari kedua-dua negara ini kerap keluar masuk bukan sahaja disebabkan untuk membeli belah atau urusan kerja tetapi juga untuk menziarah sanak-saudara mereka. Sebahagian besar rakyat Singapura tidak kira mengira kaum, samada Cina, Melayu atau India mempunyai pertalian darah atau sanak saudara di Semenanjung Malaysia.

Pertalian darah ini bukan sahaja telah berlaku sebelum negara ini merdeka lagi tetapi ia berterusan hingga hari ini kerana wujudnya hubungan yang dekat dari segi geografi, budaya dan bahasa mereka, menyebabkan ramai rakyat Singapura yang berkahwin dengan rakyat Malaysia.

Oleh itu kalau di peringkat rakyat biasa, kita mungkin tidak menghadapi masalah besar untuk mencantumkan kedua-dua negara ini semula, malah mungkin mereka amat mengalu-alukanya. Halangan yang ada mungkin datang dari pemimpin-pemimpin politik yang masing-masing mempunyai kepentingan yang berlainan.

Bagaimanapun perkembangan politik yang menggalakan berlaku di Malaysia baru-baru ini sedikit sebanyak mungkin dapat membuka mata pemimpin-pemimpin politik Singapura untuk menilai semula pilihan untuk bercantum semula dengan Malaysia.

Situasi Singapura dan Malaysia ini tidak banyak berbeza dengan Negara Vietnam di suatu masa dulu yang pernah berpisah sebagai dua negara iaitu Vietnam Utara dan Vietnam Selatan, Negara Jerman yang pernah berpisah sebagai Negara Jerman Barat dan Jerman Timur, Negara Yaman yang pernah berpisah sebagai Negara Yaman Utara dan Yaman Selatan.

Semua Negara-negara yang disebutkan tadi mempunyai rakyat yang sama dari segi ras dan sosial budaya tetapi negara mereka dipecahkan disebabkan perbezaan politik. Apabila keadaan politik kedua-dua negara itu mengizinkan untuk bercantum maka mereka tidak menghadapi masalah besar untuk melaksanakannya.

Satu lagi negara yang masih menghadapi masalah untuk bercantum semula ketika ini ialah Korea Utara dan Korea Selatan. Apabila keadaan politik dikedua-dua negara tersebut dapat mengizinkan mereka untuk bercantum, tentu mereka akan bercantum juga menjadi satu negara, hanya masa sahaja yang akan menentukan.

Kita dan singapura pernah berada di bawah satu negara satu masa dulu, perbezaan politik telah menyebabkan kedua-dua negara ini mengambil jalan untuk berpisah. Dari psikologinya rakyat kedua-dua Negara ini masih percaya kedua-dua negara ini boleh disatukan semula. Sekiranya di suatu masa nanti wujud persafahaman politik antara kedua-dua negara ini, tidak mustahil rakyatnya akan menzahirkan hasrat untuk berada di bawah satu negara semula.

Berbeza dengan Pakistan dan Bangladesh di satu masa dulu yang pernah bersatu sebagai sebuah negara, agak mustahil untuk kedua-dua negara itu akan bercantum semula. Ini kerana kedua-dua negara itu bukan sahaja berbeza dari segi geografinya tetapi ras dan sosial budaya kedua-dua negara itu juga sangat jauh berbeza, sekalipun rakyat kedua-dua negara itu adalah beragama Islam.

Tidaklah diketahui entah berapa banyak kos yang telah dihabiskan oleh Malaysia dan Singapura untuk membawa pertikaian mereka tentang hak pemilikan beberapa ketul batu di Pulau Batu Putih atau Pedra Branca ke Makamah Antarabangsa ICJ. Memanglah banyak kesusahan dan halangan perlu dihadapi oleh kerajaan dan rakyat bila dua negara mengambil jalan untuk berpisah.

Sebaliknya lebih banyak faedah yang diperolehi oleh rakyat jika dua negara ini bercantum semula. Salah satu faedah yang tidak ternilai yang dapat dirasakan oleh rakyat ialah nikmat kebebasan pergi ke mana sahaja dan boleh tinggal dan bekerja di mana sahaja dalam negara yang bercantum ini.

Monday, May 19, 2008

Benarlah Mahathir Pernah Menguasai Badan Kehakiman.


“Kalau saya rasa orang itu patut dilantik, saya lantik. Kalau saya ingat orang itu tidak patut dilantik walaupun dicadangkan oleh hakim, saya tidak lantik”. Itu antara kata-kata Dr. Mahathir yang telah dipetik dari Mingguan Malaysia 13 Mei 2008 yang lalu, bila diminta komen beliau berhubung kes penyiasatan Klip video Datuk V.K. Lingam.


“Saya bukan posmen. Bila ketua hakim cadang, saya pun kata lulus dan pergi kepada Yang di-Pertuan Agong dan saya nasihat Agong lulus. Kalau macam itu, baik kita kata perlantikan ketua hakim harus diputuskan oleh ketua hakim. Jadi, saya tidak ada peranan itu, saya tidak mahu jadi posmen”, tambah beliau lagi.


Dari pengakuan terbuka yang dibuat oleh beliau itu jelas menunjukkan semasa menjadi menjadi Perdana Menteri dulu beliau berkuasa penuh untuk melantik Ketua Hakim yang disukainya.
Oleh itu kita rasa tidak pelik kalau semua keputusan makamah yang beliau mempunyai kepentingan semasa beliau menjadi Perdana Menteri dahulu sentiasa saja berpihak kepada beliau.


Antara ciri-ciri yang mesti ada pada sebuah negara demokrasi, perlunya ada pengasingan kuasa antara badan esekskutif dan badan kehakiman. Kalau kita merujuk kepada pengakuanDr. Mahathir di atas, nampaknya negara kita telah gagal dalam menghayati amalan ini kerana Perdana Menteri berkuasa penuh untuk melantik Ketua Hakim.


Oleh itu memanglah patut kalau sistem badan kehakiman negara dirombak semula atau dilakukan reformasi supaya ia selari dengan amalan demokrasi.


Mungkin sebab itu jugalah Mahathir tidak suka demokrasi cara Barat, kerana pada anggapan beliau demokrasi ala Barat meletakkan peranan Perdana Menteri hanya sebagai posmen sahaja dalam badan kehakiman. Itulah dia Mahathir, dia mahu berkuasa penuh dalam segala hal. Tidak hairanlah kalau ada orang menggelarkan beliau sebagai dictator.


Pada tanggapan beliau buat apa jadi Perdana Menteri kalau tidak berkuasa penuh. Malah Raja-raja pun kecut dan tidak berani bersuara semasa beliau menjadi Perdana Menteri dulu. Malah di bawah pemerintahan beliau jugalah kekebalan raja-raja telah dilucutkan.


Alasannya ketika itu, kalau pemimpin politik termasuk beliau sendiri buat salah walaupun tidak dapat didakwa di makamah tetapi masih boleh diturunkan melalui proses pilihanraya, sebaliknya tidak apa yang boleh menurunkan raja kalau baginda melakukan kesalahan.


Memanglah benar pilihanraya boleh menurunkan pemimpin politik yang berbuat salah, tetapi apalah ertinya pilihanraya di waktu itu kalau pengerusi suruhanjaya pilihanraya adalah dilantik oleh beliau sendiri. Di samping itu beliau menggunakan undang-undang yang digubal untuk memastikan parti beliau terus menang dalam setiap pilihanraya.


Malah beliau juga tidak teragak-agak menggunakan makamah yang dikuasainya untuk mendakwa penentang-penentang politiknya.


Oleh itu sangat penting pemisahan kuasa antara badan esekskutif dengan badan kehakiman supaya dapat mengelakkan badan kehakiman dan badan perundangan ini ditunggangi oleh badan esekskutif untuk kepentingan mereka. Dengan adanya pemisahan itu dapatlah menjamin sistem demokrasi menjadi benar-benar berkesan.


Walaupun pemimpin politik secra teorinya boleh diturunkan melalui proses pilihanraya tetapi mereka boleh memunipulasi undang-undang dan badan kehakiman untuk terus mengekalkan kuasa mereka. Berbagai akta boleh mereka gubal yang sama sekali bertentangan dengan semangat dan amalan demokrasi. Ini boleh berlaku disebabkan bila tidak ada pengasingan kuasa yang jelas antara badan esksekutif dan badan kehakiman.

Monday, May 12, 2008

Kisah sebenar kematian Altantuya.









Tersebutlah alkisah seorang wanita Mongolia bernama Altantuya, telah datang ke Malaysia dari negaranya Mongolia semata-mata hendak mencari suami yang dikasihi bernama Abdul Razak Baginda.

Dengan susah payah akhirnya bertemulah dia dengan suaminya yang tercinta itu. Entah kenapa agaknya terasa malu sangatlah Si Razak ini hendak mengaku Altantuya itu adalah isteri dia, lantas dihalau si isteri yang setia itu.

Adapun selepas dihalau itu, Altantuya terasa begitu tersangat keciwa, Altantuya keciwa kerana Razak Baginda malu hendak mengaku dirinya adalah isterinya yang sah. Samalah seperti ibu Si Tenggang yang keciwa kerana Si Tenggang malu hendak mengaku dirinya adalah ibu kandung yang melahirkannya.

Kalau ibu Tenggang menyumpah Tenggang menjadi batu kerana keciwa dengan perbuatan anaknya itu, lain ceritanya dengan Altantuya.

Altantuya yang sangat keciwa itu, ingin menghabiskan riwayat hidupnya. Dia ingin tubuh badannya hancur luluh tanpa dapat dikesan oleh sesiapa pun.

Lalu Altantuya mengupah beberapa orang polis gerakan khas untuk memenuhi hasratnya itu. Altantuya terpaksa meminta bantuan anggota polis kerana hanya polis sahaja yang ada bahan peletup yang boleh digunakan untuk meletupkan dirinya hancur berkecai.

Akhirnya terlaksanalah impian Altantuya yang malang itu.
Maka pembunuhan Altantuya itu tidak boleh disalahkan kepada siapa pun, kerana itu adalah atas kehendak dirinya sendiri.


Kalau ada pun yang bersalah, hanyalah beberapa orang anggota polis yang terbabit, itupun bukan atas kesalahan membunuh tetapi atas kesalahan kerana bersubahat membantu Altantuya membunuh diri dan atas kesalahan tidak melaporkan kematian Altantuya.
Anggota-anggota polis tersebut boleh diambil tindakan tatatertib, dibuang kerja dan mungkin dikenakan hukuman penjara untuk beberapa tahun.

Mungkin cerita ini boleh diberi kepada Yusof Haslam untuk dijadikan drama bersiri yang menarik untuk setesen TV Malaysia. Pasti orang Malaysia suka nak tengok drama sedih yang menyayat hati ini.

Pemimpin-pemimpin politik pun suka jalan cerita macam itu sebab skrip dalam cerita itu tidak ada yang mengaitkan atau memburuk-burukan mereka.

Oleh itu bila hendak buat cerita pastikan cerita kita itu tidak membabitkan atau memburuk-burukan mana-mana pemimpin politik, kalau tidak maka nasib mereka yang membuat cerita itu akan menerima padah sama seperti nasib Raja Reformasi dalam gambar ini.







Mungkin Raja Reformasi ini telah tidak dapat membezakan ‘watak’ suami dalam citra Altantuya iaitu Abdul Razak Baginda dengan Najib Razak, kedua-dua orang ini memang nampak macam sama, nama mereka sama-sama ada Razak, kulit mereka pun sama putih. Tetapi yang membezakan keduanya ialah Razak Baginda bekerja sebagai penganalisis politik, manakala Najib Razak adalah pemimpin politik.




Supaya kita tidak keliru dan tersilap orang di masa-masa akan datang, di sini ditunjukkan semula gambar kedua-duanya, gambar yang berwajah muram dan murung itu adalah gambar Abdul Razak Baginda manakala gambar yang sedang ketawa besar itu adalah gambar Najib Razak.












Adakah Datuk Seri Najib Razak masih boleh ketawa besar macam dalam gambar ini selepas Pemilihan UMNO yang berlangsung bulan Disember 2008 akan datang ini?. Sama-samalah kita saksikan nanti.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com