Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, November 07, 2008

Gajah depan mata tak nampak ~ ref malaysiakini


Seperti dilapurkan oleh Utusan Malaysia pada 7 November 2008:


KUALA LUMPUR 6 Nov. - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini
berkata, sudah sampai masanya bagi rakyat Malaysia membebaskan diri mereka
daripada belenggu isu perkauman.

Dengan mengambil Barack Obama, yang dipilih sebagai Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat, sebagai contoh, Ong berkata: "Sedihnya di Malaysia, kita masih berbalah dalam soal remeh berhubung pelantikan seorang wanita Cina sebagai Pemangku Pengurus Besar, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

"Sudah sampai masanya bagi kita membebaskan
diri melakukan sesuatu perkara secara ortodoks. Di Amerika Syarikat, ia
mengambil masa lebih 200 tahun bagi seorang lelaki kulit hitam untuk dipilih
sebagai presiden di sebuah negara yang dikuasai orang kulit
putih.

"Ironiknya, rakyat di Malaysia, yang bersorak untuk Obama tidak
berfikir bahawa seorang wanita Cina itu layak menerajui PKNS, kata Ong yang juga Menteri Pengangkutan, dalam satu kenyataan di sini.

Ong berkata, reaksi daripada sesetengah ahli politik daripada kedua-dua belah pihak kerajaan dan pembangkang berhubung pelantikan itu menunjukkan bahawa mereka masih lagi berada di dalam kepompong perkauman mereka sendiri.

Petikan kata-kata Presiden MCA yang baru itu seperti memberi sindiran yang jelas dan terang kepada parti BN terutama rakan UMNOnya tentang perlunya melihat perbezaan kaum di Malaysia secara lebih terbuka.

Selepas Obama menang dalam pemilihan presiden USA pada 4 November 2008 yang lalu membuatkan UMNO yang sangat kuat mempertahankan “ketuanan Melayu” rasa terpukul.

Obama merupakan keturunan kulit hitam Afrika berjaya diangkat menjadi Presiden USA. Bapa Obama adalah pendatang dari Kenya. Kita begitu gembira merayakan kemenangan Obama sebagai simbol kemenangan meritokrasi, tetapi kita lupa yang Negara kita sendiri masih dibelenggu dengan amalan-amalan yang bersifat perkauman. Ini umpama seperti gajah yang di depan mata, kita tak nampak.

Kemenangan Obama ini sepatutnya memberi pengajaran yang baik kepada kita semua. Malu rasanya kalau selepas ini nak menyebut perkataan “ketuanan Melayu” itu. Kalau orang yang tahu malu tentu tidak tahu dekat mana nak menyorokkan muka kecualilah kalau kita bangsa yang memang tak tahu malu.

2 comments:

kekwa66 said...

Saya tabik dengan pandangan saudara di atas!! Kalau semua orang Melayu, berfikiran demikian, Malaysia dah setaraf dengan Singapura, yang lebih maju ke depan!!!

Unknown said...

bangsa kita tau malu. hanya kerajaan pusat yg tak tau malu.

contoh yang terbagus: flip flop PM & si botak shit hamid.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com