Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, March 13, 2008

Politik menakut-nakutkan telah ketinggalan zaman

Satu taktik yang paling berkesan untuk menarik sokongan rakyat kepada parti ialah dengan cara menakut-nakutkan. Taktik ini telah lama digunakan oleh parti BN, dan ternyata berkesan sehingga parti ini dapat mengekalkan kuasa untuk memerintah negara ini lebih dari 50 tahun.

Sehinggalah pada pilihanraya umum ke 12 yang lalu nampaknya taktik menakut-nakutkan yang biasa digunakan oleh BN ini tidak begitu berkesan lagi.

Mungkin di zaman digital ini rakyat lebih terdedah kepada sumber maklumat yang lebih bebas dan tidak semata bergantung kepada media perdana yang dikuasai parti BN.

Ini menjadikan rakyat berfikiran lebih kritikal dan terbuka. Perubahan mentaliti rakyat telah diterjemahkan pada pilihanraya umum ke 12 yang lalu, menampakan perubahan besar dalam senerio politik negara ini.

Di masa yang lalu orang Melayu ditakutkan-takutkan oleh UMNO dengan mengatakan orang Melayu akan kehilangan segala kemudahan dan keistimewaan jika mengundi parti DAP. Telah ditanamkan dalam pemikiran orang Melayu, orang Melayu akan terus dipinggirkan jika DAP berkuasa kerana DAP dilabel sebagai parti pro Cina.

MCA pula menakut-nakutkan masyarakat Cina dengan mengatakan jika parti PAS dapat memerintah negara ini, orang Cina akan ditindas, undang-undang Islam yang keras akan dikenakan kepada mereka. Oleh kerana orang Cina bimbang jika PAS dapat memerintah maka mereka terus menyokong dan mengundi BN kerana percaya parti BN saja yang dapat menjamin keselamatan dan survival mereka.

Begitu jugalah dengan kaum India ditakut-takutkan oleh MIC dengan mengatakan masyarakat India akan terpinggir dari arus kemajuan dan nasib mereka tidak terbela jika parti-parti lain yang memegang kuasa.

Di kawasan-kawasan penyokong-penyokong parti PAS yang agak kuat pula mereka terus didiskriminasi oleh UMNO, kemudahan yang diwujudkan hanya mengutamakan penyokong-penyokong UMNO sahaja. Projek-projek kerajaan dan peluang-peluang perniagaan banyak diberikan kepada penyokong UMNO sahaja. Taktik menghukum dan mendera seperti ini digunakan oleh UMNO bagi mengalihkan sokongan orang Melayu kepada parti BN.

Anwar Ibrahim yang pernah berada dalam dalam parti BN suatu masa dulu telah dapat membaca apa yang ada dalam kotak-kotak pemikiran rakyat Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum ini. Dengan karismatik kepimpinan yang ada pada beliau telah dapat mempersatukan pemikiran parti-parti pembangkang yang berlainan ideologi di negara ini.

Kesannya sungguh hebat, senjata menakut-nakutkan yang selalu digunakan oleh BN, pada pilihanraya umum ke 12 yang lalu tiba-tiba menjadi tumpul.

Harapan kita pada Barisan Alternatif yang semakin kuat pada masa sekarang ini, supaya terus menjadi pendesak kepada parti BN yang memerintah untuk memperbaiki dan ‘memurnikan’ sistem demokrasi negara ini. Kita tidak mahu jentera kerajaan dan media arus perdana digunakan menjadi propaganda parti yang memerintah. Kembalikan semula hak kebebasan bersuara yang sebenar.

Kita tidak kisah parti mana pun yang memerintah negara ini tetapi yang lebih penting kita kena benarkan rakyat secara bebas membuat pilihan melalui proses pilihanraya yang benar-benar bebas, adil dan telus. Kerana itu saja jaminan bagi kita mendapat pemimpin yang terbaik pada masa-masa akan datang.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com